Gambling blandt danske gymnasieelever: udfordringer og løsninger
Gambling på danske gymnasier stiger. Læs om udfordringer, sociale konsekvenser og hvordan gymnasier, forældre og politik kan hjælpe unge med spilproblemer.

Af Redaktionen
indledning til gambling på gymnasier
Gambling er blevet et udbredt fænomen blandt danske gymnasieelever og rejser store bekymringer blandt både skoleledelser og eksperter. En rundspørge blandt 88 gymnasierektorer viser, at over halvdelen oplever, at elever gambler i skoletiden, hvilket understreger, at spilproblemer ofte starter tidligt i unges liv. Denne artikel dykker ned i problemets omfang, sociale konsekvenser og mulige løsninger i samarbejde mellem gymnasier, forældre og samfundet.
hvorfor gambling er et stigende problem på gymnasier
Flere faktorer bidrager til, at gambling tager fodfæste blandt unge på ungdomsuddannelserne. Ifølge Maja Bødtcher-Hansen, rektor på Frederiksberg Gymnasium og formand for Danske Gymnasier, starter det ofte som små, sociale spil blandt især drenge. Men disse små spil kan hurtigt udvikle sig til alvorlige problemer, da nogle elever får svært ved at stoppe igen.
En del af udfordringen er, at unge ikke nødvendigvis fortæller deres forældre om deres spillevaner, da det kan være forbundet med skam. Desuden er der en massiv eksponering af spilreklamer, især på digitale platforme som YouTube, hvilket yderligere normaliserer og opmuntrer til gambling.
eksempel fra en gymnasieelev
Simon Bech Andersen, en 17-årig elev på Struer Statsgymnasium, fortæller, at online spillemaskiner var meget udbredte i hans klasse i 2.g, hvor omtrent halvdelen af eleverne havde spil åbent i skoletiden. For at beskytte sig selv valgte han at tilmelde sig ROFUS-registeret, der blokerer for adgang til både online og fysiske spilsteder.
de sociale konsekvenser af gambling blandt unge
Gambling på gymnasier er ikke kun et individuelt problem, men også et socialt fænomen, hvor gruppepres spiller en væsentlig rolle. Ifølge klinisk psykolog Thomas Marcussen fra Aarhus Universitetshospital udspringer mange spilproblemer netop af sociale fællesskaber på ungdomsuddannelserne.
Gruppepres og ønsket om at passe ind kan føre til, at elever føler sig tvunget til at deltage i spil, selvom de måske ikke ønsker det. Det kan også medføre, at spillet prioriteres højere end skolearbejde og sociale aktiviteter, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for den unges udvikling og trivsel.
hvordan gymnasier tackler gambling
Gymnasierne har forskellige tiltag for at imødegå gambling. På Frederiksberg Gymnasium er adgangen til gamblingsider blokeret på skolens netværk. Dog mener rektor, at et forbud mod gambling i skoletiden ikke er tilstrækkeligt, da unges liv ikke adskiller sig skarpt mellem skole og fritid.
En mere effektiv tilgang er dialog og oplysning. Gymnasier inviterer tidligere spilleafhængige unge til at holde foredrag og arbejder på at informere både elever og forældre om spillets mekanismer og risici. Ifølge Maja Bødtcher-Hansen er oplysning vigtig for at skabe forståelse og forebygge spilproblemer.
ministerielle tiltag og regulering
På politisk niveau er spilmarkedet under øget opmærksomhed. Skatteminister Rasmus Stoklund har indkaldt til forhandlinger om regulering af spilreklamer, styrket forebyggelse og bedre hjælp til spilafhængige. Denne debat kommer efter en markant stigning i spilreklamer på tv og radio siden 2020.
Det er et vigtigt skridt, da det i dag er muligt at bombardere unge med reklamer og nudging, der opmuntrer til at spille for penge. Mange mener, at der bør skærpes regler for spilfirmaernes markedsføring, så unge beskyttes bedre mod at udvikle ludomani.
hvordan forældre og elever kan forebygge spilproblemer
Forældre spiller en vigtig rolle i at forebygge spilproblemer blandt unge. Det er væsentligt at føre en åben dialog med børnene om spil og dets risici. At kende til tilgængelige værktøjer som ROFUS-registeret kan hjælpe unge med at tage ansvar for deres spillevaner.
Elever opfordres til at være opmærksomme på deres egne og vennernes spillevaner og søge hjælp, hvis de oplever, at spillet går ud over hverdagen. Gymnasier og behandlingscentre tilbyder også støtte til unge, der kæmper med ludomani.
konklusion: en fælles indsats er nødvendig
Gambling blandt danske gymnasieelever er en alvorlig udfordring, der kræver et samarbejde mellem skoler, forældre, politikere og samfundet generelt. Blokering af spiladgang, oplysning, dialog og politisk regulering af spilreklamer er centrale elementer i en effektiv indsats.
Det er afgørende, at vi forstår, at unges spilproblemer ofte udspringer af sociale relationer og gruppepres, og derfor skal løsningerne være nuancerede og inkluderende. Ved at kombinere erfaringerne fra uddannelsesinstitutionerne med politiske tiltag og familiernes involvering kan vi arbejde mod at forebygge og begrænse gamblingens negative konsekvenser for unge i Danmark.
For flere nyheder om samfundsforhold og aktuelle temaer, kan du blandt andet læse om thomas gyldal petersen ny politisk direktør hos aktive ejere eller undersøge, hvad der skete i tragisk kabelbaneulykke i lissabon hvad gik galt.
TAGS:
Redaktionen
Journalist hos PresseNyheder