Teknologi 3 min. læsning

Er elbiler altid det grønneste valg for klimaet?

Elbiler er ofte bedre for klimaet end benzinbiler, men hvornår giver det egentlig mening at skifte? Få svar på miljøpåvirkning, kørsel og batterier her.

Er elbiler altid det grønneste valg for klimaet?

Af Redaktionen

introduktion til elbilernes klimaeffekt

Elbiler vinder hastigt frem i Danmark, hvor nu næsten 14 procent af alle personbiler er elektriske. Men er det altid det mest klimavenlige valg at købe en elbil? Svaret er ikke entydigt, da flere faktorer spiller ind, herunder hvor meget man kører, hvordan elbatterier produceres, og hvilken strøm der bruges til opladning.

Vi gennemgår her de vigtigste aspekter, der kan hjælpe danske bilister med at træffe en grøn beslutning.

hvornår betaler det sig klima- og miljømæssigt at skifte til elbil?

Forskning og eksperter peger på, at man skal køre omkring 18.000 kilometer for at opnå en klimamæssig gevinst ved elbilkøb. Det skyldes, at produktionen af elbilens batteri er energikrævende og udleder mere CO2 end produktionen af en benzinbil.

DR’s klimaanalytiker, Filip Knaack Kirkegaard, forklarer, at hvis man kun kører korte ture, kan det tage mange år, før elbilen “betaler sig” – klimamæssigt. Omvendt, hvis man kører mange kilometer årligt, bliver elbilen hurtigt en gevinst for klimaet, især i Danmark, hvor elnettet i stigende grad er baseret på grøn strøm.

eksempel fra det danske marked

For eksempel er Tesla Model Y en af de mest populære elbiler i Danmark i 2024, og den egner sig godt til mange kilometer, hvilket sikrer en hurtig klimamæssig tilbagebetaling.

batteriproduktionens miljø- og etikproblemer

Et ofte overset aspekt ved elbiler er miljøpåvirkningen og de etiske problemer forbundet med batteriproduktion, især udvindingen af kobolt og nikkel. Kobolt fra Congo er blandt andet forbundet med børnearbejde, og nikkelproduktionen i Indonesien skaber sine egne miljømæssige udfordringer.

Ifølge eksperter som Filip Knaack Kirkegaard arbejder producenterne dog på at reducere brugen af disse problematiske materialer, både for at mindske omkostninger og på etiske grundlag.

Det er vigtigt at bemærke, at disse udfordringer ikke kun gælder elbiler, men også for biler produceret i lande med kritiserede menneskerettighedsforhold, herunder mange kinesiske bilproducenter.

skal jeg køre min gamle benzinbil i sænk eller skifte til elbil?

Mange danskere spørger, om det ikke er bedre at beholde deres gamle benzinbil for at undgå miljøbelastningen ved at producere en ny elbil. Her er svaret, at det afhænger af kørselsmønsteret.

Søren Have, programchef for den grønne tænketank Concito, påpeger, at for de fleste bilister vil det klimamæssigt give mening at skifte til elbil, hvis man kører cirka 20.000 kilometer om året. Det skyldes, at den mindre CO2-udledning ved kørsel med elbil hurtigt opvejer den CO2, der blev udledt ved produktionen af elbilens batteri.

Hvis man derimod kører meget lidt, kan det tage længere tid at opnå en gevinst, og i sådanne tilfælde kan det være bedre at leje eller låne en bil.

tunge elbiler og vejbelastning

En anden udfordring ved elbiler er, at de ofte er tungere end tilsvarende benzinbiler, fordi batterierne er tunge. Det betyder øget slid på vejene og en vis øget partikelforurening fra dæk og bremser.

Søren Have understreger derfor, at det er vigtigt at vælge en elbil med et batteri, der passer til ens behov, og undgå unødvendigt store og tunge modeller.

hvornår kan en elbil kaldes grøn?

Det er vigtigt at forstå, at en elbil ikke er fuldstændig grøn, men den er som regel markant grønnere end en benzinbil. DR’s klimaanalytiker Filip Knaack Kirkegaard anbefaler, at man overvejer alternativer som at låne en bil, hvis man kun kører meget lidt.

Det allerbedste for klimaet er naturligvis at vælge bæredygtige transportformer som tog eller cykel, som også er gode alternativer til korte og mellemlange ture.

den norske elbilsucces som inspiration

Norge er et forbillede med over 95 procent af nye bilsalg som elbiler. Denne succes har stor positiv klimaeffekt, men den har også ført til nye udfordringer, som man kan læse mere om i artikler om transport og klima.

konklusion og grønne råd til bilister

  • Hvis du kører mange kilometer årligt, er en elbil næsten altid et bedre valg end en benzinbil.
  • Vælg en elbil med et batteri, der passer til dit kørselsbehov, for at minimere miljøpåvirkningen.
  • Overvej at leje eller låne bil, hvis du kun kører få kilometer årligt.
  • Støt udviklingen af grøn strøm og opladningsinfrastruktur for at maksimerer elbilens klimaeffekt.
  • Brug alternative transportformer som cykel eller tog, når det er muligt, for den mest klimavenlige mobilitet.

For mere om, hvordan transport og klima spiller sammen, kan du også læse om sådan påvirker aflysninger cyklingsplaner i Danmark, der ser på alternative grønne transportformer.

Skal du holde dig opdateret på aktuelle trafiknyheder, kan du se vores dækning af trafikuheld i København, som illustrerer vigtigheden af sikker og bæredygtig transport.

TAGS:

#elbiler #klimavenlige biler #batteriproduktion #grøn transport #elbiler og klima
R

Redaktionen

Journalist hos PresseNyheder