Samfund 3 min. læsning

Jacob Groth og musikken bag DR’s mest ikoniske serier

Jacob Groth har skabt musikken til DR-serier som ’Taxa’ og ’Rejseholdet’. Læs om hans kreative proces og betydning for dansk tv-drama.

Jacob Groth og musikken bag DR’s mest ikoniske serier

Af Redaktionen

Jacob Groth: manden bag DR’s kendingsmelodier

Musikken til nogle af Danmarks mest elskede DR-dramaserier som Taxa, Rejseholdet og Krøniken er skabt af komponisten Jacob Groth. Med over 45 års erfaring har han sat lyd på mange fortællinger, som har præget dansk tv-kultur. Men hvordan griber han egentlig opgaven an, når han skal skabe musik, der både underbygger følelser og stemninger?

En rolig stemme i dramatikken

Jacob Groth understreger, at hans musik helst ikke skal larme. ”Jeg gør mit arbejde allerbedst, hvis musikken ikke larmer, men er med til at underbygge en stemning og karakterernes følelser,” fortæller han. Det er netop denne tilgang, der har gjort hans musik til et diskret, men afgørende element i mange dramaserier.

Musikken fungerer som en usynlig støtte, der løfter og former fortællingen uden at dominere den. Det er lidt som en god BH, som Jacob Groth humoristisk beskriver det – den skal støtte uden at være synlig.

Fra ungdommens band til tv-seriernes lydunivers

Jacob Groth startede sin musikalske karriere i 1970’erne med sit eget band og havde blandt andet en optræden i Dansk Melodi Grand Prix i 1982. En tidlig kontakt til filminstruktøren Rumle Hammerich blev afgørende for hans vej mod at komponere til film og tv.

Han har aldrig haft en formel musikutdannelse, men har lært gennem erfaring og nysgerrighed. Denne praktiske tilgang har givet ham en stor fleksibilitet, når han skaber musik til forskellige universer, fra råt blues-inspireret til lyriske temaer.

Sådan arbejder Jacob Groth med musik til tv-serier

Når Jacob Groth skal lave musik til en tv-serie, starter han ofte med at skabe et bibliotek af musikalske stemninger. Her eksperimenterer han med hvordan musikken kan udtrykke følelser som spænding, sorg, kærlighed eller ubehag.

Kendingsmelodier kan han godt komponere, inden han har set serien, mens underlægningsmusikken kræver, at han har set scenerne for at ramme stemningen præcist. Eksempelvis satte han sig i en ødegård i Småland for at komponere musikken til Taxa, hvor han fandt en balance mellem råhed og lyrik, som passede til seriens ensomme taxachauffører.

Musikbibliotek og tilpasning

Groth har udviklet en skabelon, der sikrer effektivitet og kvalitet i sine kompositioner. Det indeholder forskellige musikalske udtryk, han kan trække på, når forskellige følelser og scener skal dækkes.

Hans evne til at tilpasse sig universet i en serie er en af grundene til hans succes og brede appel, som også rækker uden for Danmarks grænser.

Betydningen af Jacob Groths musik i dansk tv-drama

Jacob Groths musik har været med til at definere den særlige stemning i mange nordiske krimiserier og dramaer, som også har skabt genklang internationalt. Hans scores til ’Rejseholdet’ og ’Ørnen’ har været centrale i opbygningen af den såkaldte ’Nordic Noir’-genre.

Som komponist har han også bidraget til store tv-oplevelser som Stieg Larssons ’Millennium’-trilogi. Hans arbejde blev anerkendt af KODA, der kårede ham som den danske komponist med det største publikum globalt.

Musikken som en del af teamet

Jacob Groth lægger vægt på samarbejdet i produktionen og ser sig selv som en del af et hold. ”Når man skaber musikken til en tv-serie, har jeg altid godt kunnet lide, at man er en del af et team, som er fælles om arbejdet,” siger han.

Store produktioner kræver præcision og disciplin

At komponere til en tv-serie er også et logistisk puslespil. For eksempel indeholder serien Taxa omkring 300 musikstykker i varierende længde, og alt skal leveres til tiden. ”Er der en, der absolut ikke må aflevere for sent, er det filmkomponisten,” siger Groth med et smil.

Han arbejder disciplineret inden for normale arbejdstider, hvilket er med til at sikre, at produktionerne forløber gnidningsfrit.

Højdepunkter og anerkendelse

Et af karrierens højdepunkter var, da Jacob Groth deltog i Emmy-uddelingen i New York i 2005, hvor DR’s ’Ørnen’ og ’Unge Andersen’ vandt priser. Han blev også personligt lykønsket af skuespillerinden Helen Mirren, noget han ser tilbage på med stolthed.

Nu kan hans velkendte melodier endelig opleves digitalt via DR Records, hvilket giver nye generationer mulighed for at opdage musikken bag serierne. Jacob Groth arbejder fortsat med nye projekter, blandt andet musik til debutfilm, og glæder sig over at kunne bidrage til dansk film og tv.

Se og hør Jacob Groths musik på DRTV

Hvis du vil opleve Jacob Groths musik direkte, kan du stadig finde flere af de serier, han har komponeret til, på DRTV. Her kan du dykke ned i serier som Taxa, Rejseholdet, Ørnen og Krøniken.

Musikken er en vigtig del af disse fortællinger og giver en ekstra dimension til de mange danske tv-dramaer, som har fået stor betydning for både publikum og dansk kultur.

Som en sidebemærkning, hvis du interesserer dig for dansk politik og samfundsforhold, kan du læse mere om emner som Dansk Folkeparti vil sænke moms på fødevarer som i Sverige og sådan kan fjernelse af afgifter ændre dansk grænsehandel. Disse emner viser, hvordan forskellige aspekter af dansk samfund påvirker hinanden – lidt ligesom musik og tv-historier, der sammen skaber en helhed.

TAGS:

#Jacob Groth #DR serier musik #kendingsmelodi #tv-drama musik #Nordic Noir musik #Jacob Groth musik DR serier
R

Redaktionen

Journalist hos PresseNyheder