Lastbiler kører over Øresund for billigere diesel
Danske lastbiler tanker diesel i Sverige for at spare penge. Det koster staten millioner i tabte afgifter. Læs hvorfor og konsekvenserne her.

Af Redaktionen
introduktion til lastbilernes grænsehandel over øresund
Det er ikke kun privatpersoner, der drager fordel af prisforskelle på tværs af landegrænser. Også danske lastbiler kører nu over Øresund for at tanke billigere diesel i Sverige. Denne praksis har vakt opsigt, da den ifølge energiselskabet OK kan koste den danske stat hundredvis af millioner kroner i tabte brændstofafgifter. I denne artikel dykker vi ned i, hvorfor lastbiler vælger Sverige frem for Danmark, konsekvenserne for statskassen og hvad det betyder for den danske transportbranche.
hvorfor tanker lastbiler diesel i sverige?
Grundlæggende handler det om prisforskellen på diesel. Ifølge tal fra energiselskabet OK ligger prisen på diesel i Sverige omkring to kroner pr. liter lavere end i Danmark. For transportfirmaer og vognmænd, der bruger store mængder brændstof, kan denne forskel skabe betydelige besparelser.
Hvis en lastbil for eksempel tanker 500 liter diesel, sparer den cirka 1000 kroner ved at tanke i Sverige. Over flere lastbiler og daglige ture summer det sig hurtigt op til millioner. Denne økonomiske motivation driver mange til at køre over Øresund, selvom det selvfølgelig indebærer ekstra kørselstid og omkostninger.
økonomiske konsekvenser for den danske stat
OK vurderer, at mere end 137 millioner liter diesel årligt vil blive købt i Sverige i stedet for Danmark på grund af prisforskellen. Det svarer til, at den danske stat potentielt mister knap 580 millioner kroner i brændstofafgifter. Det er en betragtelig indtægt, som ellers kunne have brugt på infrastruktur, grøn omstilling og offentlig service.
Det rejser spørgsmålet: Hvordan påvirker denne praksis statens økonomi på længere sigt? Når afgifterne falder, kan det presse staten til at justere skattesystemet eller overveje nye tiltag for at sikre en retfærdig konkurrence på tværs af grænser.
hvordan ser branchen på situationen?
Dansk Transport og Logistik (DTL) anerkender situationens kompleksitet. DTL’s administrerende direktør udtalte til Berlingske, at det ikke er anderledes end den grænsehandel, man ser i Tyskland, hvor danskere valfarter til grænsebutikker for at udnytte prisforskelle.
For transportfirmaerne handler det om at optimere driftsomkostningerne i en branche med ofte små marginer. Samtidig understreger DTL, at der er behov for en mere balanceret afgiftspolitik, der kan sikre fair konkurrence og forhindre indtægtstab for staten.
miljømæssige og logistiske overvejelser
Ud over økonomi har denne praksis også miljømæssige konsekvenser. Ekstra kørsel over Øresund øger CO2-udledningen, hvilket går imod Danmarks mål om grøn omstilling og reduktion af transportsektorens klimaaftryk.
Derudover kan det skabe logistiske udfordringer, når lastbiler skal planlægge tankning i Sverige i stedet for Danmark. Det kan påvirke køretider og ruteplanlægning, men for mange transportfirmaer opvejes dette af besparelserne på brændstof.
mulige løsninger og fremtidige tiltag
For at imødegå tabet af afgiftsindtægter og ubalance i markedet kan politiske tiltag være nødvendige. Det kan være:
- Revision af brændstofafgifter for at mindske prisforskelle
- Indførelse af grænseoverskridende samarbejde om afgifter og regulering
- Styrkelse af grønne incitamenter for transportsektoren
Derudover kan øget fokus på alternative drivmidler som el- og brintlastbiler reducere afhængigheden af diesel og dermed mindske effekten af sådanne grænsehandelsmønstre.
konklusion: en udfordring med flere facetter
Lastbilers tendens til at tanke diesel i Sverige er et klart eksempel på, hvordan økonomiske incitamenter påvirker adfærd i transportsektoren. Mens det giver transportfirmaer økonomiske fordele, skaber det samtidig udfordringer for den danske stats indtægter og miljømål.
Det er derfor vigtigt, at beslutningstagere nøje overvejer både økonomiske, miljømæssige og sociale konsekvenser, når de udformer fremtidens afgiftspolitik for brændstof. For mere indsigt i aktuelle samfundsdebattemner, kan du også læse vores artikel om debat om kollegieprioritet i København, som ligeledes berører politiske udfordringer i Danmark.
Vil du læse flere indsigtsfulde artikler om dansk erhvervsliv og samfund, så besøg vores hovedside og hold dig opdateret.
TAGS:
Redaktionen
Journalist hos PresseNyheder