Teknologi 3 min. læsning

Nyt ultra:bit-projekt styrker børns digitale dannelse

DR og partnere lancerer et nyt ultra:bit-projekt, der styrker danske børns teknologiforståelse og digitale dannelse i skole og hjem.

Nyt ultra:bit-projekt styrker børns digitale dannelse

Af Redaktionen

Introduktion til ultra:bit og digital dannelse i Danmark

I en tid hvor digitale teknologier præger alle aspekter af livet, er det afgørende, at danske børn bliver rustet til at navigere sikkert og kritisk i den digitale verden. DR, i samarbejde med Center for Undervisningsmidler, Aarhus Universitet og LIFE Fonden, har netop fået en bevilling på 50 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden og Villum Fonden til at udvide det succesfulde ultra:bit-projekt. Dette fireårige initiativ skal styrke børns teknologiforståelse og digitale dannelse gennem leg, kreativitet og både digitale og analoge metoder.

Hvorfor er digital dannelse vigtig for børn?

Danske børn er blandt verdens mest digitale, men samtidig udvikler teknologien sig så hurtigt, at mange børn, forældre og lærere har svært ved at følge med. Teknologiforståelse handler ikke blot om at kunne bruge digitale værktøjer, men også om kritisk tænkning, kreativitet og evnen til at forstå og påvirke den teknologi, der omgiver os. Dette er afgørende for at kunne agere som ansvarlige borgere i et moderne samfund.

Som Henrik Bo Nielsen, kulturdirektør i DR, påpeger, er mange voksne på udebane i forhold til at forstå algoritmer, datasæt og kunstig intelligens, hvilket gør det endnu vigtigere at give børn og deres lærere de rette redskaber. Derfor skal ultra:bit-projektet gøre børn til en slags 'menneskelige firewalls' i en kompleks digital verden.

Ultra:bit-projektets konkrete initiativer

Det nye ultra:bit-projekt indeholder flere konkrete elementer, der skal engagere både børn, lærere og forældre:

  • Materialekasser til undervisning: 3.600 ultra:bit-materialekasser uddeles til 800 skoler over hele landet. Hver kasse kan nå op til 70.000 elever, når den bruges i undervisningen.
  • Kompetenceudvikling af lærere: Der udbydes 196 kurser for lærere og lærerstuderende med plads til 3.000 deltagere, som får værktøjer til at integrere teknologiforståelse i undervisningen.
  • Forældreinvolvering: Initiativer målrettet forældre, herunder forældremøder og et digitalt univers, skal støtte dem i at tale om teknologi og dens udfordringer hjemme.
  • DR’s børnetilbud: Nyt indhold på DR Ultra og DR Ramasjang, såsom faktaserier, fiktionsserier og digitale læringsspil, skal gøre digital dannelse relevant og interessant for børn.
  • Læringsarrangementer: Fysiske events over hele landet vil bringe teknologi tættere på børn og voksne i fællesskab.

Analoge metoder skaber dialog om teknologi

Selvom digital teknologi ofte forbindes med skærme, ønsker ultra:bit-projektet at udfordre denne opfattelse ved at inkludere analoge værktøjer som dialogkort. Disse skal fungere som samtalestartere i hjemmet og i skolen, hvor børn og voksne kan diskutere teknologiens rolle, muligheder og udfordringer på en legende og tilgængelig måde.

Dette understøttes af forskning, der viser, at inkluderende og virkelighedsnære læringsformer øger børns interesse og engagement i teknologiforståelse, også blandt dem uden en naturlig teknologisk interesse. Et eksempel herpå er den positive effekt af at gøre teknologiundervisning tværfaglig og relevant for børnenes hverdag.

Digital dannelse i hele samfundet

Digital dannelse er ikke kun et skoleanliggende. Det handler også om at forstå teknologiens betydning for demokrati, samfund og personlig identitet. Villum Fonden fremhæver, at det er afgørende, at alle børn, uanset baggrund, får lige adgang til teknologisk dannelse for at undgå en digital kløft, som kan true både lighed og demokrati.

Det nye projekt bygger videre på tidligere års erfaringer, hvor omkring 100.000 børn har fået mikrocomputere i hænderne gennem ultra:bit. Samtidig integreres teknologiforståelse nu i folkeskolen som en del af undervisningen fra 2027/2028, hvor elever skal lære både fagligt og kritisk at forholde sig til digital teknologi.

Hvordan kan forældre og lærere bidrage?

Forældre spiller en vigtig rolle i børns digitale dannelse, men mange føler sig usikre på at håndtere den teknologiske udvikling. Derfor indgår ultra:bit-projektet også initiativer, der styrker forældrenes viden og selvtillid til at tage samtaler om teknologi og digitale medier med deres børn.

Lærere får adgang til gratis læringsmaterialer og kompetenceudvikling, som gør det lettere at integrere teknologiforståelse i eksisterende fag som matematik. LIFE Fonden understreger, at denne støtte er vigtig for at sikre, at lærere kan levere relevant og inkluderende undervisning, som engagerer alle elever.

Perspektiver for fremtiden

Med ultra:bit-projektet får Danmark en stærk platform til at skabe en generation, der ikke blot er digitale brugere, men også kritiske og kreative medskabere af fremtidens teknologi. Det er en investering i både individets og samfundets digitale robusthed.

Vil du læse mere om aktuelle begivenheder og nyheder, kan du blandt andet finde artikler som kraftig regn rammer øst for Storebælt hvad kan du forvente eller Trump advarer Putin USA vil handle ved utilfredshed på Pressenyheder.dk.

Konklusion

Det kommende ultra:bit-projekt er en vigtig milepæl i Danmarks indsats for at styrke børns digitale dannelse. Med støtte fra stærke partnere og fonde vil projektet gøre teknologiundervisning tilgængelig, relevant og engagerende for børn, lærere og forældre. På denne måde kan vi sikre, at fremtidens generationer er klædt på til at forstå, bruge og kritisk forholde sig til den digitale verden, de lever i.

TAGS:

#digital dannelse #teknologiforståelse #børns digitale kompetencer #ultra:bit projekt
R

Redaktionen

Journalist hos PresseNyheder