Politik 3 min. læsning

Radikale vil gøre elbiler billigere og store biler dyrere

Radikale Venstre foreslår at fjerne registreringsafgiften på elbiler og indføre en ejerafgift baseret på bilens størrelse for at fremme grøn omstilling.

Radikale vil gøre elbiler billigere og store biler dyrere

Af Redaktionen

Radikale Venstres nye bilafgiftsudspil

Radikale Venstre præsenterer et ambitiøst forslag, der skal gøre elbiler billigere at købe og samtidig gøre det dyrere at køre i store, tunge biler. Formålet er at fremme en grøn omstilling og reducere CO2-udledningen fra transportsektoren i Danmark. Fra 2026 foreslår partiet at fjerne registreringsafgiften på elbiler og i stedet indføre en ejerafgift, som varierer efter bilens størrelse og vægt.

Hvorfor skal store biler betale mere?

Martin Lidegaard, politisk leder for Radikale Venstre, forklarer, at store biler slider mere på vejnettet og samtidig ofte vejer mere, hvilket betyder øget miljøbelastning. Derfor skal ejerafgiften differentieres, så tunge biler, herunder store elbiler, betaler mere end de mindre, lettere biler. Det skaber et incitament til at vælge mere miljørigtige og mindre belastende køretøjer.

Dette er en vigtig del af Radikale Venstres strategi for at sikre, at ikke blot elbiler bliver mere attraktive, men også at transport bliver mere bæredygtig og retfærdig i forhold til vejvedligeholdelse.

Registreringsafgiften på elbiler fjernes

I dag er der en registreringsafgift på elbiler, som afhænger af bilens pris. Fra næste år bliver grænsen for afgiftsfrihed sænket, hvilket betyder, at flere elbiler vil blive pålagt afgift. Radikale Venstre vil derfor fjerne registreringsafgiften helt for elbiler i 2026 for at gøre dem økonomisk mere tilgængelige for danskerne og dermed fremme et grønnere bilvalg.

Hvordan påvirker forslaget almindelige bilister?

Bilorganisationen FDM har udtrykt, at fjernelsen af registreringsafgiften for elbiler ikke vil have stor effekt for de fleste forbrugere. De fleste almindelige elbiler falder allerede i dag under afgiftsgrænsen. Til gengæld støtter FDM idéen om at gøre ejerafgiften mere intelligent ved også at tage højde for batteristørrelse og bilens vægt.

Dette vil betyde, at luksuriøse og tunge elbiler, som ofte bruger mere strøm, skal betale en højere afgift. Dermed kan man undgå, at store og mindre miljøvenlige elbiler får samme fordel som små, energieffektive biler.

Social retfærdighed i afgiftsomlægningen

FDM advarer dog mod en social skævvridning, hvor almindelige bilejere, der kører benzin- eller dieselbiler, vil skulle betale mere for at finansiere afgiftsfordele til de rigeste, som kan købe dyre, afgiftsfri elbiler. Det er en vigtig debat at have i en tid, hvor elbilpolitikken skal balancere grøn omstilling med social retfærdighed.

Indførelse af kilometerbaseret vejafgift

Radikale Venstre planlægger at erstatte ejerafgiften med en kilometerbaseret vejafgift, også kaldet 'roadpricing', inden for fem år. Denne afgift skal motivere bilister til at køre mindre og undgå myldretiden, hvor trængslen er størst, og dermed bidrage til at mindske CO2-udslippet og trafikpropperne.

Martin Lidegaard fremhæver, at trængselsproblemerne i danske byer stiger, og at en roadpricing-model kan gøre trafikken mere smidig ved at skabe økonomiske incitamenter til at køre på andre tidspunkter eller vælge alternative transportformer.

Udfordringer ved roadpricing

FDM peger på, at roadpricing skal implementeres klogt for at sikre bred opbakning. Det vil ikke være populært at betale for at køre på landeveje om aftenen, hvor trafikken er minimal. Derfor er det vigtigt, at systemet differentierer efter tid og sted, så man kun betaler ekstra, når det virkelig bidrager til at reducere trængsel og forurening.

Fremtiden for bilafgifter og grøn omstilling

Den politiske diskussion om bilafgifter i Danmark er i fuld gang, ikke mindst med EU's forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2035. Radikale Venstres forslag er et skridt mod at gøre elbiler mere tilgængelige og samtidig sørge for, at transportsektoren bliver mere bæredygtig og retfærdig.

Det er en udvikling, der påvirker både bilproducenter, politikere og forbrugere. For eksempel kan du læse mere om, hvordan kulturelle begivenheder påvirkes af grøn omstilling og transportvaner i artiklen om sadan sikrer du dig billetter til Radioheads koncerter i Royal Arena, hvor transport spiller en rolle for publikums mobilitet.

Konklusion: En balance mellem grøn omstilling og social retfærdighed

Radikale Venstres forslag til ændringer i bilafgifterne adresserer både miljømæssige og infrastrukturelle udfordringer ved transport i Danmark. Ved at gøre elbiler billigere at købe og samtidig gøre det dyrere at køre i store, tunge biler, forsøger de at skabe et incitament til at vælge mere bæredygtige transportmidler.

Den kommende kilometerbaserede vejafgift skal bekæmpe trængsel og CO2-udledning, men skal også implementeres med omtanke for at undgå social skævvridning. Det bliver spændende at følge de politiske forhandlinger i Skatteministeriet og se, hvordan Danmark klarer overgangen til en grønnere bilpark.

TAGS:

#registreringsafgift elbil #ejerafgift bil #roadpricing Danmark #elbiler og bilafgifter
R

Redaktionen

Journalist hos PresseNyheder